A Kunfehértói Általános Iskola ünnepélyes tanévzáró rendezvényén a végzős nyolcadikosok, valamint három hatodikos és egy negyedikes diák is elbúcsúzott az intézménytől, hogy szeptembertől új kihívások elé nézzenek középiskolai tanulmányaik során. A rendezvényen Czagány-Mákosné Móczár Gertrúd iskolaigazgató személyes és szívhez szóló beszédben foglalta össze az elmúlt évek közös munkáját, és búcsúzott el a ballagó diákoktól.
„Ez a mai nap nem egy szokványos nap”
Az igazgatónő nyitóbeszédében hangsúlyozta, hogy a ballagás nem csupán egy tanítási nap, hanem egy mély érzelmi állomás az iskolai közösség életében. „Nem írunk feladatokat a táblára, nem osztályozunk, és nem kérjük számon a házit – bár vannak, akiket ez korábban sem zavart” – kezdte mosolyogva. „Ma búcsúzunk egymástól, és ez az elválás nemcsak esemény, hanem egy érzelmi mérföldkő, amely az együtt töltött évek emlékeit őrzi.”
Az iskolaigazgató maga is matektanárként követte végig a nyolcadikosok négyéves útját. „Négy év – ez akár kétszer annyi, mint amennyi ideig egy mai divatos sorozat fut egy streaming platformon” – emlékeztetett. Hozzátette, hogy minden egyes tanóra, dolgozat vagy felelés egy-egy apró mozaikként alakította azt a képet, amit most magukkal visznek.
Az emberi értékek fontossága a tanulás mellett
Czagány-Mákosné Móczár Gertrúd kiemelte, hogy a tanítás nem csupán a tananyag átadásáról szól. „Nem csak azért volt öröm veletek lenni, mert együtt fejtettünk meg bonyolult képleteket, hanem azért is, mert sokszor beszélgettünk emberi dolgokról, barátságról, csalódásokról, örömökről” – mondta. „Azokról a dolgokról is, hogy miként kell tiszteletben tartani, ha valaki másképp gondolkodik vagy érez.”
Az igazgató hangsúlyozta, hogy nevelésük alapja a gondolkodásra való ösztönzés volt, nem a kész válaszok megadása. „Ahogy Einstein is mondta: nem az a cél, hogy megtanítsalak valamire, hanem hogy gondolkodásra ösztönözzelek titeket.” Az eleinte nehéz folyamat során a tanulók megtanulták, hogy a hibázás és az őszinte önreflexió a fejlődés része, és ez az út a felnőtté válás fontos állomása.
„Néha nem értettétek, miért kell a Pitagorasz-tételt vagy a képleteket tanulni” – mondta. „Az életben nem mindig az a lényeg, hogy mikor használod a függvényeket vagy a kovalens kötést, hanem hogy a gondolkodásod, a rendszerszemléleted fejlődjön, és merj kérdezni, merj hibázni.”
Új utak, új kihívások
Az igazgatónő külön köszöntötte azokat hatodikos és negyedikes diákokat, akik már a gimnáziumban folytatják tanulmányaikat. „Kedves Emma, Kincső, Dia és Csenge! Ti kevesebb időt töltöttetek velünk, de már most szép eredményeket értetek el tanulmányi versenyeken, amire nagyon büszkék vagyunk” – fogalmazott. „Szeptembertől új környezet, új tanárok és új társak várnak rátok, ami bizonyára ijesztő is lehet, de ne feledjétek, a legfontosabb, hogy kitartsatok céljaitok mellett.”
A tanévzáró végén az iskolaigazgató megköszönte a tanulóknak, hogy lehetőséget adtak neki, hogy taníthassa és egyben tanulhasson is tőlük. „Megtanultatok olvasni, számolni, de remélem, megtanultatok egymásra is figyelni. Most indul az élet komolyabb pályája, tanuljátok meg, hogyan ne veszítsétek el önmagatokat.”